Ορατός ο κίνδυνος των πρώτων ελλείψεων σε βασικά τρόφιμα

Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ

Πέμπτη, 2 Ιουλίου 2015

Δεν υπάρχει ανεκτέλεστο παραγγελιών στα σούπερ μάρκετ από τη βιομηχανία τροφίμων, με τις αλυσίδες να έχουν ήδη προχωρήσει σε «στοκάρισμα» για περίπου έναν μήνα ορισμένων ταχυκίνητων κωδικών τροφίμων με μεγάλη διατηρησιμότητα.
Δεν υπάρχει ανεκτέλεστο παραγγελιών στα σούπερ μάρκετ από τη βιομηχανία τροφίμων, με τις αλυσίδες να έχουν ήδη προχωρήσει σε «στοκάρισμα» για περίπου έναν μήνα ορισμένων ταχυκίνητων κωδικών τροφίμων με μεγάλη διατηρησιμότητα.
Ωστόσο, υψηλός είναι ο κίνδυνος να υπάρξει άμεσα έλλειψη στο ράφι σε κρέας (χοιρινό και μοσχάρι) και τυριά (edam - gouda) στον βαθμό που δεν βρεθεί τρόπος να «ανοίξει» το σύστημα τραπεζικής πληρωμής για τα εισαγόμενα προϊόντα.
Αναλυτικότερα, με την κατανάλωση να επανέρχεται σε κανονική ροή, τα σούπερ μάρκετ «γεμίζουν» τα ράφια τους προκειμένου να εξασφαλίσουν απρόσκοπτη τροφοδοσία στην αγορά.

Παραγγελίες

Όπως αναφέρουν στη «Ν» στελέχη των επιχειρήσεων οργανωμένης λιανικής, «σε κανονικές συνθήκες τα αποθέματα των καταστημάτων είναι διάρκειας 2-3 βδομάδων. Τη δεδομένη περίοδο σε ορισμένους κωδικούς η ροή είναι ιδιαίτερα αυξημένη, γι’ αυτό τον λόγο ήδη έχουν προωθηθεί παραγγελίες προς τους προμηθευτές για αποθέματα ενός μήνα, οι οποίες εκτελούνται κανονικά».

Παράλληλα, τα ίδια στελέχη προσθέτουν ότι «ο κλάδος των τροφίμων είναι ο μοναδικός που διατηρεί σφυγμό σε αυτές τις δύσκολες στιγμές, καθώς η υπόλοιπη αγορά βρίσκεται σε κατάσταση “επιθανάτιου ρόγχου”», τονίζοντας όμως ότι «όσο περνούν οι μέρες και η κατάσταση παραμένει έκρυθμη είναι βέβαιο ότι θα υπάρξουν ελλείψεις».

Σε αυτό το πλαίσιο κρίνεται επιτακτική ανάγκη να βρεθεί ο τρόπος ώστε να μπορέσουν να ξεμπλοκάρουν οι εισαγωγές πρώτων υλών και τροφίμων, καθώς προϊόντα όπως το κρέας θα εκλείψουν σύντομα.

Οπωροκηπευτικά

Σχετικά με την προμήθεια φρέσκων οπωροκηπευτικών, οι αλυσίδες αναφέρουν ότι η ροή είναι ικανοποιητική, ωστόσο από πλευράς παραγωγών σημειώνεται ότι οι παραγγελίες καταγράφουν μείωση, κυρίως λόγω της δυσκολίας που καταγράφεται στις πληρωμές και τη μεταφορά της ρευστότητας. Πάντως, πρόβλημα σε θέμα τιμών δεν φαίνεται ότι έχει ανακύψει, καθώς οι συμφωνίες μεταξύ λιανεμπόρων και παραγωγών τηρούνται στο ακέραιο.

Οσον αφορά την πορεία της κατανάλωσης, οι λιανέμποροι εκτιμούν ότι «η ψυχολογία μεταβάλλεται κάθε λεπτό με την αβεβαιότητα να είναι το κυρίαρχο χαρακτηριστικό. Εάν δεν υπάρξει θετική έκβαση στις εξελίξεις, τότε αναμένουμε δεύτερο γύρο “εφόδου” στα σούπερ μάρκετ την Παρασκευή και το Σάββατο», ενώ και τη Δευτέρα μετά τη διεξαγωγή του δημοψηφίσματος αναμένεται να καταγραφεί έντονη επισκεψιμότητα στα σούπερ μάρκετ.

Με τους περιορισμούς διακίνησης κεφαλαίων, πάντως, και το περίφημο 60άρι, το μέσο καλάθι κινείται σε περιορισμένα επίπεδα. Μάλιστα, στο θυμικό πολλών καταναλωτών έρχεται το περίφημο «ό,τι πάρεις εκατό», το οποίο πλέον έχει «μετεξελιχθεί» σε «ό,τι πάρει 60 ευρώ». Και αυτό γιατί οι καταναλωτές δεν έχουν στραφεί στο πλαστικό χρήμα, επιλέγοντας την καταβολή μετρητών στην οργανωμένη λιανική. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, η χρήση πιστωτικής κάρτας διαμορφώνεται σε ποσοστό 10%-12%.

Κόλλησαν οι μεταφορές

Στο μεταξύ εντείνονται τα προβλήματα στις μεταφορές και γενικότερα στην ομαλή λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας, με το εμπόριο ουσιαστικά να έχει «παγώσει» από το κλείσιμο των τραπεζών.
Οι επιχειρήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα, όπως προκύπτει από τις δηλώσεις των προέδρων των φορέων τους, ούτε τα απαιτούμενα ρευστά διαθέσιμα διαθέτουν, αλλά ούτε την εμπειρία να διαχειριστούν την κατάσταση «εκτάκτου ανάγκης» που βιώνει η ελληνική κοινωνία. Η ομαλή τροφοδοσία της αγοράς θα εξαρτηθεί από το διάστημα που θα μείνουν κλειστές οι τράπεζες, τονίζουν.

Η χώρα, σύμφωνα με παράγοντες της διαμεταφοράς, άρχισε να παρουσιάζει σημάδια αποσύνθεσης ήδη από τις πρώτες ώρες επιβολής των ελέγχων κεφαλαίων, αποτέλεσμα της επιλογής της κυβέρνησης να προχωρήσει σε δημοψήφισμα, ενώ παραμένει, ουσιαστικά, άγνωστο για πόσο διάστημα θα είναι κλειστές οι τράπεζες. Η αγορά -με εξαίρεση τα καταστήματα τροφίμων και τα πρατήρια καυσίμων- έχει «νεκρώσει» και ουσιαστικά υπάρχει στάση εμπορίου.

Χαρακτηριστική είναι η δήλωση του προέδρου της Ελληνικής Εταιρείας Logistics Νίκου Ροδόπουλου βρισκόμαστε σε αχαρτογράφητα νερά και με το φάντασμα της πτώχευσης. Σε περίοδο ασφυκτικής πίεσης της αγοράς, το κλείσιμο των τραπεζών δημιουργεί τεράστια προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Η άμεση καθίζηση των εισαγωγών και κατ' επέκταση των μεταφορών, τονίζει ο πρόεδρος της ΕΕL, θα δημιουργήσει τεράστιο κενό στην ομαλή λειτουργία της αγοράς.

Οι διεθνείς μεταφορικές εταιρείες δεν έχουν τη δυνατότητα να λειτουργήσουν, διότι το κόστος των καυσίμων, διοδίων και καραβιών δεν μπορεί να καλυφθεί. Το ίδιο συμβαίνει και στις εθνικές μεταφορές. Η επάρκεια των ειδών πρώτης ανάγκης, των πρώτων υλών, των αγροτικών προϊόντων, των φαρμακευτικών / νοσοκομειακών υλικών θα αρχίσει να μειώνεται επικίνδυνα, προσθέτει ο κ. Ροδόπουλος. Επιπλέον, μεγάλο πλήγμα θα δεχτεί η αγροτική παραγωγή με τεράστιες δυσκολίες στη διάθεση των προϊόντων κι όχι μόνο.

Η εφοδιαστική αλυσίδα από την πρώτη μέρα του κλεισίματος των τραπεζών δέχτηκε σημαντικό πλήγμα. Οι περισσότερες παραγγελίες ακυρώθηκαν και πολλές από τις εταιρείες αναγκάστηκαν να δώσουν άδεια στο προσωπικό τους. Πλέον οι συνέπειες είναι ανυπολόγιστες, βρισκόμαστε σε αχαρτογράφητα νερά και η επικινδυνότητα μιας πτώχευσης σκεπάζει την επιχειρηματική κοινότητα, καταλήγει ο κ. Ροδόπουλος.

Η συνέχιση της επιβολής κεφαλαιακών ελέγχων αναφέρει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Διεθνούς Διαμεταφοράς και Επιχειρήσεων logistics Ελλάδος (ΣΥΝΔΔΕ&L) Βασίλης Μπαρμπαγιάννης θα επιτείνει με γεωμετρική πρόοδο τα προβλήματα, κάτι που θα οδηγήσει στο κατέβασμα «ρολών» στην οικονομία.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΟΦΑΕ Απόστολος Κενανίδης υπογραμμίζει ότι πολλά φορτηγά είναι ακινητοποιημένα σε Γερμανία, Γαλλία και Ολλανδία, καθώς οι εκεί προμηθευτές ζητούν προκαταβολικά τα χρήματα για την παράδοση των προϊόντων τους. Μάλιστα, παρατηρήθηκε το φαινόμενο μη αποδοχής των τραπεζικών καρτών Ελλήνων αυτοκινητιστών, με αποτέλεσμα αυτοκινητιστής να πουλήσει το κινητό του τηλέφωνο για να προμηθευτεί καύσιμα στο Λουξεμβούργο.

Τέλος, εικόνα έντονης ανησυχίας για το μέλλον δίνουν και οι εθνικοί μεταφορείς, σημειώνοντας ότι διογκώνονται μέρα με τη μέρα τα προβλήματα. Οπως αναφέρει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Επιχειρήσεων Διαμεταφοράς (ΠΕΕΔ) Γιώργος Μπαμπαλής, η διακοπή λειτουργίας των τραπεζών έχει επιφέρει προβλήματα, καθώς δεν μπορούν να γίνουν τραπεζικά εμβάσματα για την απελευθέρωση πώλησης των εμπορευμάτων, αφού ζητείται η καταβολή μετρητών κατά την πώληση.

Στη μεταφορά εκλείπουν οι πιστώσεις σε καύσιμα, ναύλα ναυτιλίας κ.λπ. Το σύνολο διοδίων, καυσίμων, εισιτηρίων καραβιών είναι πια απαιτητά ως μετρητά. Καλούμε την κυβέρνηση όπως μεριμνήσει για τη διευκόλυνση των διαμεταφορέων & μεταφορέων καθώς σε αυτούς αντανακλούνται όλα τα προβλήματα της αγοράς, καταλήγει ο πρόεδρος της ΠΕΕΔ.

Οι εξελίξεις των επόμενων ημερών θα κρίνουν το εάν θα επιδεινωθεί ή ομαλοποιηθεί η κατάσταση, με τους εκπροσώπους της αγοράς να εκφράζουν φόβους για το τι θα συμβεί εάν οι τράπεζες παραμείνουν κλειστές και μετά τις 6 Ιουλίου. Ηδη η βιομηχανία τροφίμων, από την πλευρά της, προειδοποιεί ότι δεν υπάρχουν αποθέματα σε εισαγόμενες πρώτες ύλες για πολλές ημέρες ακόμη.

ΔΑΝΑΗ ΑΛΕΞΑΚΗ - ΦΑΝΗΣ ΖΩΗΣ

  Λ. Συγγρού 137, Ν. Σμύρνη, Αθήνα - Ελλάς   +30 210 9317941-2   +30 210 9317940

Φορέας εκπροσώπησης των επιχειρήσεων διεθνούς διαμεταφοράς και παροχής υπηρεσιών Logistics.

Τακτικό μέλος του ΣΕΒ

Τακτικό μέλος της FIATA.

Τακτικό μέλος της Μόνιμης Επιτροπής Logistics.

 

Άμεση συνεργασία με φορείς παραγωγικών τάξεων (ΕΣΕΕ, ΕΒΕΑ, ΣΕΒΕ, κλπ)

Λόγοι εγγραφής

  • Συνεχή και άμεση ενημέρωση
  • Επιμόρφωση των στελεχών
  • Συμμετοχή στις Επιτροπές
  • Συναντήσεις με Φορείς
  • Χρήση εντύπων της FIATA
  • Συλλογική επίλυση προβλημάτων
  • Συνεργασία, αλληλεγγύη